W jakich ilościach można spożywać cukier na co dzień?

Nadmierne spożywanie cukru niekorzystnie wpływa na zdrowie. Dlatego ważne jest zastępowanie go w codziennej diecie innymi substancjami słodzącymi, np. stewią czy ksylitolem.

Dobowa dawka cukru ustalona przez WHO

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, by nie spożywać więcej cukru, niż wynosi określona dawka dostosowana do wieku i płci. Jest to odpowiednio: 36 g, 20 g i 12 g cukru na dobę dla mężczyzn, kobiet i dzieci. 1 łyżeczka cukru to 4 g, zatem łatwo policzyć, że dorosły mężczyzna nie powinien zjadać więcej niż 9 łyżeczek cukru w ciągu doby, limit dla kobiet to 5 łyżeczek, a dzieciom wolno zjeść tylko 3 łyżeczki cukru w ciągu 24 godzin. Biorąc pod uwagę fakt, że do bardzo wielu produktów dodawany jest cukier, może być trudno rygorystycznie przestrzegać tych zaleceń.

Cukier jest prawie wszędzie

Oczywistym źródłem cukru są łakocie. Czekolady, cukierki, batony oraz inne słodkie wyroby oprócz cukru zawierają również tłuszcz, co zwiększa ich kaloryczność. O ile zwykły cukier ma około 400 kcal w 100 g, o tyle czekolada mleczna może mieć ich grubo ponad 500. Cukier zawierają także słodkie wypieki i słodkie gazowane napoje. Ale jest on nawet tam, gdzie konsumenci się go nie spodziewają. Producenci żywności dosładzają soki owocowe, jogurty, a także pieczywo i np. płatki śniadaniowe. Aby zmieścić się w dozwolonej dziennej dawce cukru, trzeba z kalkulatorem w ręku czytać etykiety spożywanych produktów.

Naturalne zamienniki dla cukru

O wiele mniej kaloryczne są stewia i ksylitol, naturalne substytuty cukru. Stewia jest o wiele bardziej słodka niż zwykły cukier i do tego nie ma kalorii. Warto zwrócić na nią uwagę i włączyć ją do codziennej diety zamiast popularnego kryształu. Stewia nie wpływa na wytwarzanie insuliny w ludzkim organizmie, za to może obniżać ciśnienie krwi. Dzienny limit to 4 mg stewii na 1 kg masy ciała. Na stewię zwrócił uwagę właściciel marki Coca-Cola i stworzył produkt o nazwie Coca-Cola Life, w składzie którego znalazła się właśnie stewia.

Z kolei ksylitol, czyli cukier z brzozy, ma o połowę mniej kalorii niż cukier z buraków. Jego dzienne spożycie nie powinno przekraczać 40 g.